Al treilea interviu din seria #afacericupasiuni este aici. Dacă încă nu le-ai citit pe primele două, le găsești aici și aici. De data aceasta am vrut să spun povestea NERV. Un brand românesc construit de Claudiu și Andreea, doi brașoveni care au avut o dorință, au strâns bani, au făcut research și au început să producă haine după placul lor. Pa pagina de Facebook NERV îi regăsesc adesea pe ei doi, deși apar rar în fotografii, își fac simțită prezența printr-o comunicare cool și creativă.
1. Care este povestea NERV?
Suntem #BornInTransylvania dar creștem în inima Bucureștiului. Noi suntem NERV, brandul de streetwear născut în 2013, cu o dorință imensă de a aduce o schimbare atât în zona de street fashion cât și în antreprenoriatul din România. Încă din 2013 când am pornit la drum cu acest proiect, ne-am dorit să ne implicăm cât mai mult în tot ceea ce înseamnă cultura și arta urbană în România și promovarea ei. NERV nu a fost gândit doar ca un brand de haine ci și ca un canal de promovare și propagare a artei. Tocmai din acest motiv, ne-am implicat mereu atât în organizarea evenimentelor urbane cât și în susținerea lor prin promovare și participare. De ce streetwear? Pentru că simțim că asta ne reprezintă. Am crescut în skatepark-uri, în mijlocul culturii underground din România ceea ce ne-a stimulat și mai puternic dorința de a face lucrurile altfel. Am pornit acest brand cu viziunea clară în minte de a crea ceva pentru oamenii care vor să scape din cotidian, pentru oamenii ca noi, pentru cei cu sete de schimbare. Am ales drumul cel mai greu. Producție de la zero într-o fabrică mică din Brașov, cu un număr limitat de produse. Prima colecție s-a lansat cu cateva modele de tricouri.
Cu timpul, am extins gama de produse spre tot ce inseamnă accesorii, hanorace, rochii, pulovere, cămăși, geci – practic o garderobă completă. Principiul de bază pe care a fost construit acest brand a fost: calitate înainte de cantitate. Motiv pentru care am ales să ne axăm pe calitatea materialelor, print-uri cât mai originale, desenate de diverși artiști și croiuri clasice. Respingem conceptul de fast fashion și orice articol pe care-l creăm pornește de la ideea că trebuie să reziste mai mult de ”un sezon”. Anul trecut a fost unul foarte important pentru noi, din punct de vedere profesional. Am deschis un spațiu de birouri în București și am mutat o mare parte din producție aici. Am bifat toate festivalurile majore din țară și ne-am bucurat de un feedback foarte bun atât din partea clienților cât și din partea altor business-uri, artiști sau oameni din mediul de publicitate.
2. De ce ați ales să construiți un brand de haine?
NERV a pornit dintr-un vis și cumva și dintr-o nebunie. Claudiu, creierul din spatele operațiunii, avea în spate o experiență de aproape 10 ani în ceea ce privește industria de streetwear și mai ales zona de sporturi de iarnă și longboarding. În tot timpul ăsta a reușit să înțeleagă foarte bine piața și nevoile sale și mai ales nevoia unui brand 100% românesc pe această nișă.
3. Care a fost investiția inițială și în cât timp ați recuperat-o?
Investiția inițială a constat practic în economiile lui Claudiu. De-asta spuneam mai sus că a pornit cumva dintr-o nebunie. Majoritatea brandurilor pleacă la drum cu un suport, fie aplică la un program de finanțare, fie printr-o campanie de finațare independentă pe diferite platforme. Noi am plecat la drum cu o producție foarte mică, de test, susțintă din buzunarul propriu. Practic, nici nu putem vorbi neaparat de recuperarea investiției. Pentru că tot profitul se reinvestește în următoarea colecție. De la materiale, la tot ce inseamnă promovarea brandului și a produselor. E o ciclicitate în sensul ăsta și cumva, credem că e normal să fie așa în primii ani. Cel puțin în cazul unui brand pornit și susținut ”din buzunarul propriu”, cum spuneam mai sus. Întotdeauna va fi dificil din punctul ăsta de vedere, atunci când alegi să mergi într-o altă direcție decât cea de fast fashion. Și asta pentru că trebuie să lupți mai întâi cu mentalitatea majorității. Să explici de ce un tricou e mai scump decât într-un magazine care produce în masă și ce plătești mai exact atunci când cumperi de la un brand mic, local. În primul rând, dincolo de a ne susține pe noi, susții și ceilalți mici întreprinzători cu care colaborăm. Oamenii care fac printurile, serigrafia, care cos etichetele și patch-urile și care brodează. Și-apoi, considerăm că prin alegerea de a cumpăra de la un brand românesc se produce și genul acela de încurajare psihologică de care fiecare din noi are nevoie din când în când!
4. De unde vă inspirați?
Sincer? De peste tot! Ne inspirăm din lucrurile pe care le vedem zi de zi. De la felul în care se îmbracă oamenii pe stradă, la muzica pe care-o ascultăm, energia zonei urbane și viteza internetului, pâna la showurile marilor case de modă/producători. Apoi, print-urile noastre sunt desenate de artiștii grafici cu care colaborăm. De multe ori, avem un desen care ne place foarte mult fără a avea în minte exact articolul căruia i s-ar potrivi. Astfel, ajungem de multe ori sa construim un articol pornind de la un desen sau o schiță.
5. Unde sunt produse hainele și de ce?
Noi ne-am dorit foate mult să creștem zona de streetwear. Motiv pentru care am încercat să colaborăm cât mai mult cu fabrici, designeri și print shop-uri din România. Parte din materialele sunt țesute în fabrica de textile din Brașov iar broderiile, print-urile, serigrafia și toate celelalte lucruri ce țin de producție sunt create în colaborare cu alți tineri întreprinzători din București. Prin asta ne dorim nu numai să susținem și să dezvoltăm industria, dar să și demonstrăm prin calitatea pieselor noastre că producția locală se ridică la standarde înalte. Sunt totuși produse pe care nu le putem produce exlusiv în România. Cum ar fi ochelarii de soare. Aici, comandăm pe bucăți, de la fabric din străinătate și le asamblăm noi. Apoi le dăm mai departe către cei care se ocupă de serigrafie.
6. Ce ați face diferit acum după atâția ani?
Dacă ne-am întoarce în trecut, n-am schimba nimic din felul în care am demarat proiectul pentru că asta ne-a ajutat enorm să învățăm și să ne dezvoltăm. Cea mai mare lecție pe care-am primit-o a fost legată de răbdare și perseverență. Faptul că am pornit cu un capital mic și o producție mică, ne-a obligat să ne apropiem mult mai mult de clienți, să înțelegem mult mai bine ce ar trebui îmbunătățit și ne-a motivat să continuăm indiferent care-au fost dificultățile apărute pe parcurs.
7. Câte persoane fac parte din echipa NERV și care sunt rolurile lor?
Echipa de bază (să zicem așa), e formată din patru oameni:
Claudiu Obreja – Management & Marketing
Andreea Sabrina Nicolescu – Design, Visual & Marketing
Dragoș Iordache – IT & Web
Iolanda Moldoveanu – Content & PR
Dar, în fapt, echipa e mult mai mare. De la echipa cu care lucrăm pe partea de foto-video ( Ștefan Mușetescu și Robert Ștefan), la echipa de designeri grafici (Claudia Niculescu, Vlad Forsea și diverși designer din țară cu care am colaborat) până la artiștii și sportivii care ne reprezintă.
8. Care sunt criteriile după care credeți că publicul român își alege hainele?
Din păcate, majoritar în România este criteriul financiar. Foarte mulți oameni aleg magazinele fast fashion, pentru că oferă produse la prețuri mici care reproduc destul de bine trendurile pe care le vedem la marile case de
modă sau prin reviste. Din păcate, știm cu toții că genul acesta de brand-uri nu numai că sunt problematice dpdv calitativ, dar nici condițiile în care sunt produse nu sunt din cele mai roz. Există însă o nișă de oameni care alege în primul rând în funcție de calitatea produsului și mai apoi, luând în considerare criteriile de producție.
9. Care sunt planurile de viitor?
Pe viitor pregătim o colecție puțin diferită de ce am făcut până acum și ne dorim foarte mult să ducem brandul la nivel internațional.
10. NERV în trei cuvinte.
Born In Transylvania.
Site: www.nerv.ro
Facebook: facebook.com/nervwear
Instagram: instagram.com/nervwear
Leave A Reply