Povești

The Power of Storytelling 2018, locul unde aflăm cum să scriem mai bine narațiuni personale ca să progresăm

În vară am participat pentru prima data la un eveniment organizat de echipa DoR, DoR live. Am plâns. După eveniment m-am simțit mai conectată cu mine, cu toți cei prezenți în sală, dar și cu poveștile românilor din țara. Au îmbinat perfect emoțiile cu informațiile și ne-au livrat o experiență, nu o simplă întâlnire. Pentru The Power of Storytelling, conferința de storytelling care conectează oamenii prin povești, ce va avea loc pe 12 – 13 octombrie în București, am așteptări și mai mari. Tema ediției de anul acesta este „rewrite”, pentru că o narațiune bine scrisă poate schimba modul în care noi înțelegem și privim o anumită persoană sau un subiect. Speakerii sunt jurnaliști, fotografi, oameni de comunicare care ne vor arată prin proiectele lor ce forță poate avea o poveste.

Brian Reed, autorul S-Town, unul dintre cele mai revoluționare podcasturi din ultima vreme; Andy Mills, producătorul The Daily; Anne Hull, câștigătoare a unui Pulitzer și finalistă de cinci ori. Hull a lucrat peste 20 de ani la Washington Post; Anna Rosling Rönnlund, co-autoarea cărții Factfulness, ce demontează prin cifre și fapte câteva din prejudecățile și concepțiile alarmiste despre lume.

Dacă v-ați gândit să participați și încă nu sunteți convinși, vă invit să citiți interviul de mai jos:

1. Cum ați luat decizia să organizați prima conferință despre storytelling?

Conferința a crescut organic. În 2011, am invitat două jurnaliste din SUA care ne sunt dragi să facă niște workshopuri cu echipa DoR; una n-a mai putut veni și am înlocuit-o cu alți trei și aproape peste noapte aveam o conferință de jurnalism narativ cu peste 100 de participanți.

De la ediția a treia am decis să extindem conceptul de storytelling și în afara jurnalismului narativ și am început să invităm și artiști, documentariști, activiști și alții. Ce-i leagă pe toți e preocuparea lor pentru poveștile adevărate care transformă cine suntem ca oameni și comunități și puterea lor de a face bine, dar și de a face rău.

De aici și diferența dintre PoS și conferințele de industrie unde se mai vorbește despre storytelling: pe noi ne interesează capacitatea poveștilor de a transforma și vrem să ajutăm participanții să le înțeleagă forța și cum pot fi folosite ca unelte de îmbunătățit societatea, nu doar ca tehnici de convingere, vânzare sau împachetare (ceea ce desigur că pot fi).

2. Cine participă la eveniment, vin oameni și din alte țări sau doar din România?

Participă în general jurnaliști și oameni de comunicare, antreprenori, oameni din industriile creative, din companii sau din mediul nonprofit, oricine vrea să învețe să comunice mai bine prin intermediul poveștilor, sau oricine crede în puterea transformatoare a poveștilor. Avem și participanți din străinătate, în special din Europa, care vin în România pentru PoS, și asta ne bucură.

3. De ce ați ales ca subiectul acestei ediții să fie rewrite?

Credem – și avem și știința de partea noastră – că oamenii se explică pe sine povestind. Suntem nu doar colecții de povești, ci povești în sine. Așa ne și prezentăm unii altora: ca o colecție de istorisiri care ne-au făcut să fim cine suntem și să credem ceea ce credem. Însă aceste povești – nici cele personale, nici cele sociale – nu sunt fixe. Fiecare dintre noi își poate rescrie narațiunea; o victimă poate scăpa de stigmă, cineva marginalizat poate să-și găsească locul în mijlocul unei comunități etc. Scopul nostru cu ediția din 2018 e să discutăm despre cum putem rescrie aceste narațiuni.

4. Cum s-a schimbat conferința The Power of Storytelling din 2011 și până acum?

Cum spuneam, a crescut organic. Am pornit de la o primă ediție de o zi, cu 100 de participanți și patru speakeri care au ținut workshopuri în sălile de curs ale unei universități din București, și am ajuns la un eveniment de două zile care găzduiește 500 de oameni, evenimente conexe, și la care vorbesc 13 dintre cei mai importanți și premiați producători de conținut din lume. S-a schimbat și faptul că am extins ideea de storytelling și în afara jurnalismului, astfel că vorbitorii de anul acesta vin din domenii destul de diverse: fotografie, regie de film, marketing, medicină, psihologie, inovație și cercetare socială.

Ne-am jucat și cu formatul de-a lungul anilor – în unii ani am avut workshopuri practice, în altul paneluri cu mai mulți invitați pe scenă, mini-concerte, poezii, proiecții de film sau performance-uri de teatru. Anul trecut am avut un întreg festival de o săptămână, cu evenimente în fiecare zi. Am mai avut ediții mai mici în alte orașe – la Cluj, de exemplu, imediat după cea din București – sau evenimente de o zi în timpul verii, tot sub umbrela PoS – cu scriitorul David Sedaris în 2016 sau cu designerul Debbie Millman, anul trecut.

Dar, chiar dacă am mai umblat la format sau a crescut numărul participanțior și al speakerilor, ideea de la care am pornit a rămas mereu aceeași, în centrul a tot ce-am construit: de a aduce împreună oameni care cred în puterea poveștilor de a produce schimbare și de a încerca să învățăm de la specialiști cu experiență cum să le spunem mai bine.

5. Cât timp durează organizarea conferinței și câți oameni sunt implicați?

Sunt aspecte la care lucrăm pe tot parcursul anului – la comunicare, de exemplu, sau la contactat și invitat speakeri. Dar pregătirile mai intense încep cam din primăvară-vară, când deschidem procesul de înregistrare și începem să ne gândim la cum vrem să arate cele două zile din octombrie. În perioada asta suntem șapte în echipa dedicată conferinței, plus alți membri ai echipei DoR care ajută punctual pe anumite taskuri.

6. Care este procesul de selecție al speakerilor?

Nu e un proces, cât mai degrabă o combinație dintre dorință și intuiție: dorința de a avea pe scenă anumiți povestitori și intuiția că ei se vor potrivi cu așteptările și nevoile publicului. Pentru noi e important ca un speaker să aibă „avocați” în echipa de organizare: oameni pentru care munca omului respectiv înseamnă ceva și pe care o consideră utilă pentru scopul nostru mai mare.

7. Care a fost cea mai mare bucurie de-a lungul tuturor edițiilor? (Cele mai memorabile momente pentru voi)

Sunt multe momente de care ne amintim cu drag – cum ar fi poezia citită de speakeri pe scenă în 2015, creată din mesaje lăsate de participanți, sau emoțiile trăite în timpul performance-ului Two Men Talking de anul trecut, sau câte-un speech care ne-a impresionat pe toți. Dar bucuria cea mai mare e când primim reacții de la oameni care ne confirmă că experiența pe care încercăm s-o construim contează pentru ei, că îi ajută în munca pe care-o fac sau în ce trăiesc zi de zi.

8. Cu ce ați vrea să rămână oamenii după eveniment?

Răspunsul scurt ar fi: cu încredere în puterea poveștilor de a crea conexiune și empatie și de a transforma vieți, comunități și organizații. Dar pentru noi e importantă și experiența pe care oamenii o trăiesc în orele în care îi ascultă cu atenție pe cei de pe scenă și se gândesc la poveștile pe care și le spun despre ei și despre lumea din jur. Mulți ne-au spus că e un loc în care învață cum să-și facă munca mai bine, de unde își iau energie și motivație, dar și unde trăiesc niște experiențe personale și emoționale – pentru că mai mereu la PoS se plânge. De exemplu, unul dintre feedbackurile noastre preferate, care rezumă bine și starea cu care am vrea să lăsăm participanții, e ăsta:

“E un loc unde înveți despre tine și despre lumea din jur, care-ți dă curaj, te face să vrei să fii mai bun și-ți dă instrumentele prin care să faci asta. It’s not magic, it’s magical.”

Te poți înregistra la eveniment aici, iar mai multe detalii aici.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.