Iuniversale

Sfaturi de contabilitate pentru freelanceri de la Valentina Saygo, invitată la episodul doi NO.MAD Talks

Joi a avut loc o nouă ediție NO.MAD Talks. Dacă data trecută am abordat un subiect mai light, de data aceasta am discutat despre cea mai dificilă parte pentru freelanceri, contabilitatea și fiscalitatea. Invitata noastră, Valentina Saygo a făcut față cu brio întrebărilor venite din toate direcțiile.

Îi mulțumim pentru răspunsurile complete și bune care, sper eu, o să-i ajute pe freelancerii care au participat la eveniment. Apropo, mulțumim celor 60 de oameni care și-au făcut timp și au venit la Dialogue Social Bar. 🙂

Ca și data trecută, am încercat să fac un live pe Facebook, îl găsiți aici, unde am surprins răspunsul la cea mai arzătoare întrebare: “Ce este mai bine să ai, PFA, SRL sau SRL-D?. Valentina a spus că nu există o recomandare prestabilită, ci depinde foarte mult de tipul business-ului. Pentru zona IT recomandă PFA cu normă de venit, pentru restul freelancerilor este bine să-și facă un calcul înainte și să aproximeze venitul. Dacă anual nu depășesc 25.000 euro, ar fi indicat să rămână la PFA. SRL-ul este mai avantajos din punctul de vedere al actelor și al bătăii de cap, SRL-D nu mai există, iar pentru PFA va fi o creștere constantă a taxelor și impozitelor.

O altă întrebare care s-a dezbătut mult a fost “Ce se întâmplă dacă se fac calcule greșite și plătim prea mult la ANAF?” Răspunsul a fost fix cum mă așteptam. Statul nu o să se grăbească să ofere banii înapoi, cel mai probabil aceștia se vor compensa cu datoriile viitoare. Pentru că în sală au fost foarte mulți oameni de comunicare și social media, a fost rostită și întrebarea “Ce facem cu banii pe care îi băgăm în Facebook ads?” Recunosc că eu nu mi-am pus niciodată banii pe care i-am investit în ads la cheltuieli deductibile, asta din lipsa informației. Valentina ne-a spus că atâta timp cât cheltuielile se fac de pe cardul de firmă este în ordine.

 

Dacă tot am ajuns la partea sensibilă cu cheltuielile deductibile o să vă dau o veste proastă. Înainte să treceți anumite cumpărături la cheltuieli deductibile trebuie să vă puneți întrebarea “Această cheltuială are ca scop final să-mi aducă venituri?” Dacă răspunsul este da foarte bine, dacă răspunsul este nu știu, nu prea, atunci puteți să le scoateți. Dacă plecați în vacanță, nu puteți să treceți cazarea sau transportul pe listă, doar dacă aveți întâlniri benefice pentru firmă.

Când Valentina a întrebat câți dintre voi știți diferența între un “P&L și Cash Flow” erau doar câteva mâini ridicate, printre care nu și a mea. Cash flow-ul reprezintă circulația banilor și efectiv banii pe care îi ai în buzunar, iar P&L-ul reprezintă declarația de venit, adică un tabel cu veniturile, cheltuielile și profitul. Cifra de afaceri și marja de profit știți ce înseamnă? Ei bine, cifra de afaceri reprezintă banii încasați în tot anul, iar marja de profit reprezintă cât la 100% faci profit prin serviciile pe care tu le oferi. Dacă nu prea știi cum să-ți gestionezi banii și nu-ți place să folosești excelul, Valentina recomandă aplicația Cash Control.

Câți dintre voi au contabil o femeie? Au fost făcute glumițe pe acest subiect, Valentina spunându-ne că, statistic, sunt 90% femei. La final am primit și o listă cu lucrurile pe care trebuie să le știm în colaborarea noastră cu contabilul.

Ce să-i ceri unui contabil?

  • Dosarul cu actele procesate lunar
  • Printurile pentru fiecare lună în parte
  • Declarațiile depuse semestrial
  • Bilanțurile contabile
  • Să regleze fișa contabilă la 3-6 luni
  • Contract prestări servicii
  • Fișa lunară cu rapoarte (venituri, cheltuieli)
  • Ordine de plată taxe și impozite
  • Declarații depuse la depăsirile de plafoane

Ce nu face un contabil?

  • Nu plătește taxe și impozite în locul tău
  • Nu întocmește facturi, registru de casă
  • Nu înregistrează mașini
  • Nu face contracte
  • Nu lucrează pe gratis
  • Nu ia decizii în locul tău
  • Nu este managerul firmei

Ce să nu faci niciodată atunci când ai o afacere?

  • Să uiți să îți iei actele de la contabil
  • Să ai sume mari de bani în casă
  • Să uiți să îți depui declarațiile la FISC

La final să țineți minte să nu vă mințiți niciodată contabilul și să aveți încredere în el ca și cum ați fi într-o căsnicie. Dacă vrei să participi la evenimentul NO.MAD Talks, urmărește pagina de Facebook și află când pregătim următorul eveniment. NO.MAD Talks va avea loc în fiecare lună, iar pentru august pregătim o ediție drăguță despre personal branding.

Previous Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.